LE PORTE DEL CIELO. L’APOTEOSI PRIVATA DELLA DEFUNTA DEL SARCOFAGO CON IMAGO CLIPEATA ZODIACALE DEL MUSEO NAZIONALE “G.A. SANNA” DI SASSARI

Ciro Parodo, Marco Giuman

Abstract


Abstract
In the National Museum “G.A. Sanna” of Sassari, in Sardinia, there is the fragmentary front of a sarcophagus
dated to 320-330 AD and decorated with the image of the deceased enclosed within the Zodiac circle, symbol
of Eternity. It is an atypical iconographic pattern in Roman funerary sculpture, which characterizes only two
sarcophagi, one at the Campo Santo Monumentale in Pisa, and one at Dumbarton Oaks Museum in Georgetown-
Washington D.C. Through the comparison with the archaeological record that shows a similar image, the
contribution aims to analyze this figurative motif derived from the iconography of the imperial apotheosis, on
the basis of the neo-Platonic interpretation of the Zodiac like the door of immortal souls to Heaven.

Key words: The National Museum “G.A. Sanna” of Sassari, Roman sarcophagi, Zodiac, imperial apotheosis,
Neoplatonism.

Riassunto
Il Museo Nazionale “G.A. Sanna” di Sassari, in Sardegna, ospita la fronte frammentaria di un sarcofago datato
tra il 320-330 d.C. e decorato con uno schema iconografico atipico nella scultura funeraria romana, riproposto
solo in altri due esemplari conservati presso il Campo Santo Monumentale di Pisa e il Dumbarton Oaks Museum
di Georgetown-Washington D.C. Esso consiste nella rappresentazione del busto della defunta racchiusa
entro il cerchio zodiacale, simbolo di Aeternitas. Attraverso il confronto con i monumenti che presentano un’immagine
analoga, il contributo si propone di analizzare il suddetto motivo iconografico, mutato dal linguaggio
formale dell’apoteosi imperiale, sulla base dell’interpretazione neoplatonica dello Zodiaco come porta di ingresso
delle anime immortali in cielo.

Parole chiave: Museo Nazionale “G.A. Sanna” di Sassari, sarcofagi romani, Zodiaco, apoteosi imperiale, Neoplatonismo.


Full Text:

 Subscribers Only

Refbacks

  • There are currently no refbacks.